Rusland truer, Ukraine angriber

Den russiske Voronezh halvleder-fabrik før og efter efter at være blevet angrebet af ukrainske styrker den 22. juni 2026. Fabrikken producerer elektronik til Ruslands Iskander- og Kh-101-missiler samt Pantsir-S1 luftforsvarssystemet. / Foto: Astra Press

Voldsomme og vigtige angreb på rusland, rusland truer, meget besværlig situation på Krym og andre steder, og andre nyheder.

Frihed for Ukraines opdatering om Ukraine og krigen den 25.06.2026. Skrevet af Kenneth Pico Rasmussen

Der er rigtigt mange nyheder denne uge, og jeg kan umuligt nå at komme detaljeret ind på alle nyheder. Jeg har udvalgt hvad jeg mener er vigtigt og beskriver det ligeså. 

På trods af den meget rasende russiske retorik der truede Ukraine og Kyiv med voldsomme angreb, har disse ikke manifesteret sig endnu. Det skal nok komme, der er efterhånden et par uger mellem de store angreb, som dog også er taget til i størrelse. Men den russiske “tøven” er ikke på grund af russisk hensyn, men må være af mangel på missiler. Rusland har gennem den sidste uges tid fyret et par missiler af pr nat i gennemsnit. 

Disse missiler sammen med et antal droner liggende på mellem 100 og 300 i gennemsnit pr nat, har alligevel dræbt mange civile denne uge. Over 30 civile dræbt i diverse angreb siden torsdag i sidste uge. Mindst. Men angrebene har som sagt ikke været særligt store og  omfattende. Især ikke set i lyset af de voldsomme ukrainske angreb ind i rusland, og det kommer vi til nu.

For det har været et par voldsomme uger for rusland. I sidste uge blev Moskva hårdt ramt, dvs det store olieraffinaderi der forsyner Moskva med benzin, i spetakulære dagangreb. Og de fortsatte hen over weekenden, dog med mindre angreb. Det er dog spektakulære billeder, der er kommet ud fra Moskva. Man husker den store tank med gas, der ryger i luften, med det mange tonstunge låg, der tog på himmelfart. Denne eksplosion var faktisk forårsaget af et russisk luftværnsmissil, hvor teorien er, at det blev affyret mod en drone, men så låste på en større varmekilde, nemlig brandende lige ved siden af. Til gengæld er der der rimelig succes med at stoppe dronerne med kraner. Det giver ihvertfald spektakulære billeder, når en drone utilsigtigtet rammer sådan en. 

rusland påstår, at der blev brugt 1000 droner i angrebet på Moskva, jeg synes nu nok at det lyder af en del, men det kan da godt være. Især er det en usædvanlig magtdemonstration, idet Ukraine fortsatte deres angreb i dagene derefter. Under alle omstændigheder var dette angreb opsigtsvækkende. Moskvas borgere fik en fæl påmindelse om, at de ikke kan undslå sig konsekvenserne af krigen. Og svaret fra putin? Intet. Han gemte sig væk i Kazan, i sin traditionelle tilgang til modgang, han gemmer sig. Det var først da dronerne var holdt op med at regne ned over Moskva, han kom tilbage. Ifølge de kilder jeg har set og stoler på, har rusland reageret ved at hive mere luftforsvar til Moskva og Valdai, hvor hans elskerinde og to børn bor. Og han åbenbart også befinder sig en del af tiden. Der er uforholdsmæssigt meget meget mere luftforsvar omkring Valdai med en population på 4, end Moskva med en population på 15 millioner. Helt klart en familiemand. Men disse luftforsvarssystemer mangler jo så ved fronten og ved de vigtige fabrikker. Så han er nok en god fader, men ikke en god landsfader.

Men Moskva var ikke de eneste mål i denne uge.

Andre raffinaderier i rusland, men især andre installationer har været i Ukraines sigte denne uge. Voronezh Semiconductor Devices Plant, blev angrebet, og ser ud til at være rimeligt ødelagt. Den fabrik leverede mikrochips og halvledere til Isklander ballistiske missiler og KH-101 krydser missiler. Disse har mange civile dødsofre på samvittigheden. Det er den eneste fabrik i rusland der producerer dem. Og det blev værre for rusland. 

I sidste uge indførte 53 af Ruslands 89 regioner restriktioner på salg af benzin eller diesel, viste beregniger fra det uafhængige russisk onlinemedie The Bells. De fleste restriktioner begrænsede mængden af ​​benzin, der kan sælges i en enkelt transaktion mellem 20 og 50 liter.

I et andet angreb ødelagde Ukraine en fabrik der producerede elektriske styrekomponenter og kontrolenheder til blandt andet deres Shahed og Geran-droner. Denne fabrik var helt omsluttet af et metalgitter i en afstand, for at holde de ukrainske droner væk. Men i begge tilfælde brugte ukrainerne altså de store Flamengomissiler, med 1150kg sprænghoveder, og de smadrede lige gennem metalgitter og lofte og eksploderede inde i fabrikken. Resultaterne er utvetydige; Der kommer ikke til at produceres noget som helst der mere. Så spørgsmålet er hvad rusland nu gør. Sender de deres designs til Kina og får dem lavet der? Vil og tør de det? Eller har Kina allerede de designs? Jeg aner det faktisk ikke. 

Men det bliver værre. 2 anlæg for kommunikation mellem jordatationerne og de russiske militære satellitter er også blevet angrebet, og på trods af meldinger om at “ingenting at se her”, så har satellitbilleder og andre efterretninger afsløret, at skaderne er omfattende. Det er nyt, at Ukraine går efter disse meget strategiske mål.  

Læg mærke til at disse angreb skete i dagslys, især dem mod Moskva. Det er nyt, og jeg har debatteret med en af de eksperter som jeg konsulterer, om det er en ny trend som en påvirkningsoperation, hvor Moskvas befolkning skal se hvad der venter dem. Men der er altså sket et skift, fra hvor Ukraine hellere angreb om natten. Om det er på grund af tekniske problemer og løsninger, en reaktion på russisk luftforsvar, en psykologisk meget synlig operation, må stå hen i det uvisse. Men hvis det sidste er sandt, så vil vi i fremtiden se flere spetakulære angreb på mål ved byer i dagslys. Så hold øje med det.

Dette er kun en lille del af angrebene på rusland og de russisk besatte områder, men først nyheder fra fronten.

Kampene på jorden

Kampene i Ukraine er for det meste koncentreret omkring Lyman, hvor russiske styrker presser på. Og som i mange uger, Konstantinyvka. Undskyld stavemåden. Den by har været under pres i mange måneder, hvor byen er omringet af russiske styrker på tre sider. De russiske styrker bruger taktikken med infiltration ind i byen med små styrker. Det koster næsten lige så mange mænd livet som menneskebølger, og det går også uendeligt langsomt. Der er ingen tvivl om at de ukrainske styrker er meget pressede i området, men de russiske styrker inde i byen vurderes ikke til mere end mellem 150 og 200 soldater. Desværre en stigning på ca 100 mand fra sidste uge. Der er ingen tvivl om, at på et tidspunkt må Ukraine trække sig fra byen, men selvom byen er vigtig, er det ikke ensbetydende med at rusland så kan storme igennem og erobre fæstningsbæltet. Der er rigtigt mange stillinger både for og bag fæstningsbæltet. Så der kommer ikke noget sammenbrud i de ukrainske stillinger. Desværre så kommer der heller ikke til at ske noget sammenbrud af de russiske styrker.

Andre steder langs fronten er der også hårde kampe, men ikke så hårde som de to steder. Det er bare rigtigt vigtigt at fremhæve, at der er kampe over hele fronten, og at de ukrainske styrker er pressede. Det er ikke for sjov, og det er ingen skovtur, selvom mine opdateringer og andre medier måske giver det indtryk. Den russiske missil og dronekampagne er først nu begyndt at vise små resultater, men vi kan ikke vide om det er det lange træk, eller dæmningen pludselig brister. Dog er det sikkert, at ingen af parterne er villige eller møre endnu til at give op. Og der er ingen tegn, altså åbenlyse, i at rusland giver op. Eller Ukraine gør. Så hav det stadig in mente; kampene er hårde og der er stadig mange døde og sårede soldater.

Situationen på Krym

Ja, den er sgu pludselig ikke god mere. Og det er gået meget stærkt. Altså, Krym er jo blevet angrebet i større og større grad de sidste par år, og den kampagne har været rettet mod luftforsvarssystemer. Og dem har de godt nok ramt mange af, og også radarsystemer og tilhørende kommandocentraler og systemer. Nu er det endelig begyndt at bide. Hårdt. Og det er fordi, at siden februar har Ukraine skaleret deres droneangreb op, og nu den sidste måned især med deres mellemlange angreb, har meget effektivt fjernet op til 71% af forsyningerne til Krym og de andre besatte områder. Og det er gamle tal. Siden juni har Krym virkelig været under angreb. Og det er luftforsvarssystemer og benzinlagre og meget andet, der er under angreb. Med spektakulære resultater. I denne uge er panikken ved at indfinde sig. Det eneste benzinlager på Krym er blevet angrebet og ødelagt. De 4 broer over til Krym er ødelagt, og senest blev 2 pantsir-luftforsvarsanlæg og 4 radaranlæg ødelagt ved Kertj, lige ved broen. Dette banede vejen for yderligere angreb på installationer i byen og på den anden side af broen. Et af disse var en færge, som rusland har sat til at fragte militære forsyninger over, nu da de store færger der gjorde det, blev ødelagt tidligere på året. Der skulle have været 3 nye gamle færger indsat, og de er efter min optælling alle ødelagt nu. Broen blev for lang tid siden gjort ukampdygtig. Jernbanen virker ikke, og vejbroen er slemt reduceret i kapacitet, til 1,5 tons. 

For at springe hurtigt frem, så er Krym siden juni blevet langsomt stranguleret. Forsyningerne er stort set stoppet, til civile og militær. I søndags stoppede salget af benzin til private på Krym, hvilket kom som en slem overraskelse for lokale og turisterne, der er begyndt at indfinde sig. Også de russere, der er flyttet til Krym og har overtaget huse, hvor ukrainske borgere tidligere boede. De har det med at klage over husenes tilstand og hvad der tilbydes på Krym, og lufter deres ønsker om at vende tilbage til mere civiliserede tilstande. Jeg har ikke ondt af dem. Heller ikke de russere der har overtaget ukrainske boliger i de besatte områder, og nu poserer i husene iført de tidligere ukrainske beboeres tøj, siddende i deres møbler og fremsætter kritik. Altsammen på Instagram, hvor de tidligere ukrainske ejere kan se med. 

Men de er begyndt at have det svært nu. Og turismen til Krym som offentlige virksomheder presser deres ansatte til, har fået et fælt chok. De er forfærdede over der ikke er noget benzin. De forstår ikke hvad der er sket. Hvorfor er livet ikke som normalt. Der er INGEN benzin til private på Krym, og der er allerede nu køer for at forlade krym. Bosættere og turister en masse.

Kinburn Spit

Er en lille landtange, oppe omkring nord på eller for Krym, er på grund af den vanskelige forsyningssituation på Krym, blevet rømmet for russiske styrker. Dette er den første tydelige og mest væsentlige tilbagetrækning siden Kherson i 2023. Ukraine har da heller ikke spildt tiden, men har (med drone) plantet et flag på tangen. Det er vigtigt at understrege, at Ukraine ikke kan bruge tangen til noget endnu, da den er svær at forsvare. Men det tager meget af presset på Mykolaiv. Og det er tydeligt at det er de manglende forsyninger der har gjort det. Så det er stort.

Frihed for Ukraine

Foreningen Frihed for Ukraine indsamler og indkøber materiel, der kan hjælpe ukrainske soldater i deres kamp mod den russiske aggression, samt rapporterer og oplyser løbende om krigen, Ukraine og relaterede emner.  

Ukraines soldater behøver al den hjælp, de kan få. Foreningen Frihed for Ukraine har fast leveringer af medicinsk udstyr, generatorer, feltspader og meget mere til følgende enheder:

12. Special Forces Brigade “Azov”
66. Brigade
103. Brigade

Giv en donation og hjælp os med at hjælpe! Store som små beløb, modtages med stor glæde! Vi arbejder alle gratis her, så bidragene går direkte til formålene: Hjælp til soldaterne og oplysning om krigen i Ukraine.

Direkte donationer til kan overføres til konto:
Reg.nr.: 2300 kontonr.: 9036474308 eller via MobilePay: 463694

Du kan også donere via vores webbutik.

Du kan blive fast donor til Frihed for Ukraines arbejde med 50 kr/måneden eller mere. Tilmeld dig som fast donor i vores webbutik

Indsamlingen er godkendt af Civilstyrelsen:

Bliv medlem! Du kan også støtte os ved at melde dig ind i vores forening

Husk du kan hjælpe helt gratis, ved at dele vores Facebook opslag og give et like. Stor tak til de mange, som gør det!

“Знову – все буде добре!”
“Alt bliver godt igen!”

Translate »
0